داده ها یکی از منابع ارزشمند در هر سازمانی هستند. داده ها ممکن است در بخش های مختلف یک کسب و کار تولید شوند. مثلا فاکتور های صادر شده می تواند به عنوان یکی از منابع داده شناخته شود. پیش فاکتورها، سند های مالی، اطلاعات مشتریان در نرم افزار crm و … همه و همه می تواند به عنوان یک ماشین تولید داده در نظر گرفته شود.اما نکته کلیدی اینجاست که تفاوت داده  با اطلاعات چیست؟

تفاوت داده با اطلاعات

آنچه در منابع مختلف برای ما تولید می شود داده یا Data است. داده ها ثبت می شوند . اما پردازش شده نیستند و یا به عبارت بهتر هیچ تحلیلی روی آن صورت نگرفته است. اما زمانی که مورد پردازش قرار می گیرند، ما را به نتایجی می رسانند که می توان از آن نتایج بهره برد و در تصمیم گیری از آن یاری گرفت. در این حالت ما داده های خود را به اطلاعات یا information  تبدیل کرده ایم!

اهمیت هوش تجاری و تحلیل داده هادر کسب و کار

در دو دهه اخیر بخصوص با ورود روزافزون کامپیوتر ها به دنیای کسب و کار، لاجرم بسیاری از کسب و کارها با حجم چشمگیر داده ها مواجه شده اند. این داده ها ممکن است در حوزه های مختلف نظیر پزشکی و آزمایشگاهی، ادارات دولتی و یا سازمانهای فروش ایجاد شود. اما فارغ از نوع داده ها، کمتر سازمانی است که پردازش این داده ها را مفید نداند!

حتی اگر سازمانی نوپا باشد اکنون با بهره مندی از تجربیات سازمان های قدیمی تر، ایجاد زیر ساخت های یک سازمان داده محور را ضروری می داند و از همان ابتدا برای آن برنامه ریزی می کند. لذا ما یک صنعت در حال رشد در حوزه داده و تحلیل داده مواجه هستیم.

اگر داده ها را به اندازه کافی مورد تحلیل و واکاوی قرار دهیم، به تمام جنبه های سازمان اعتراف می کنند!

برای تجزیه و تحلیل داده ها روش ها و متدهای مختلفی وجود دارد. همچنین می توانیم در این حوزه از نرم افزارهای مختلف کمک بگیریم.  یکی از قدرتمند ترین نرم افزار ها در این حوزه  نرم افزار پاور بی آی است که با قدرت و انعطاف بی نظیر خود ، نظر بسیاری از خبرگان این صنعت با به خود جلب نموده است.

نصب نرم افزار پاور بی آی

نصب این نرم افزار در کامپیوتر بسیار آسان است و با در اختیار داشتن سورس نرم افزار، به سادگی قابل نصب بر روی کامپیوتر است.

در لینک زیر می توانید نسخه دسکتاپ نرم افزار پاور بی آی را دانلود نمایید.

دانلود نرم افزار Power BI Desktop نسخه May 2023

تفاوت پاور بی آی و اکسل  چیست ؟

شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که تفاوت اکسل و پاور بی آی دقیقا در چه چیزی است؟ در دوره های آموزشی تام تدبیر، عمدتا این سوال به ویژه در جلسات آغازین از سوی فراگیران پرسیده می شود.اما در واقع تفاوت های بسیاری در این دو نرم افزار وجود دارد. هردو نرم افزار محصول شرکت مایکروسافت هستند. بنابراین بسیار بعید است که خالق نرم افزار، هر دو را با یک منظور خلق کرده باشد.

در زیر به تفاوت های عمده نرم افزار POWER BI و Excel اشاره می شود.

با استفاده از فیلدهای محاسباتی در POWER BI ، داشبورد های به مراتب کارا تر و تعاملی تر ایجاد می شود.

نرم افزار POWER BI در مواجهه با حجم بالای اطلاعات به مراتب قدرتمند تر است.

نرم افزار POWER BI در ارتباط با منابع داده ای مختلف و پردازش همزمان روی آن ، بسیار قدرتمند تر است.

در بحث انتشار داشبوردها، پاور بی آی با ارتباط با report server ، گزارشات را با تعیین سطوح امنیتی و دسترسی، در بستر وب منتشر می سازد در حالی که در اکسل چنین آپشنی وجود ندارد.

ابزار های بصری در پاور بی آی بسیار متنوع تر از اکسل است.

با تمام تفاسیری که گفته شد، نمی توان اینگونه نتیجه گرفت که اکسل نرم افزار کم کاربرد تری از پاور بی آی است. چنانچه هدف تحلیل داده ها و ساخت داشبورد های عملیاتی باشد، قطعا این وظیفه با نرم افزار پاور بی آی همخوانی بیشتری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *